Szanghaj – uroki zabytkowej starówki

Szanghaj stare miasto (1 of 1)

Kolejny dzień w Szanghaju przywitał mnie bardzo słoneczną pogodą. Był to już trzeci i przedostatni dzień w tym mieście, gdyż nazajutrz popołudniu wracałem do Pekinu. Szanghaj to miasto a raczej gigantyczna metropolia, do której z pewnością wrócę. Zachwycająca ultra nowoczesna architektura Pudongu mocno kontrastuje z tradycyjną chińską zabudową starej części miasta. Starówka Szanghaju zwana Nanshi tworzy oryginalny klimat, który przenosi nas do dawnych, historycznych czasów cesarskich Chin, w których rządziła dynastia Ming. Dojazd metrem na starówkę z ulicy Nanjing Road zajął nam około 10 minut. Pogoda była doskonała, powietrze przejrzyste co osobiście bardzo mnie cieszyło bo planowałem zostać tu do późnego wieczoru aby utrwalić na nocnych fotografiach piękno tego miejsca. Continue reading »

Pudong – ikona gospodarczego giganta

Shanghai Pudong (1 of 1)-2

Po wczorajszej nocnej eskapadzie kulinarno-rozrywkowej ranek przywitał mnie około 10 godziny. Plan na dzisiejszy dzień był bardzo konkretny. Chciałem odwiedzić biznesową dzielnicę Szanghaju gdzie jeden obok drugiego wyrastają sięgające nieba nowoczesne drapacze chmur. Poprzedniego wieczoru miałem ogromną przyjemność oglądać i fotografować panoramę tego miejsca. Pudong ( 浦东)  tak nazywa się ta dzielnica i znajduje się  we wschodniej części Szanghaju na brzegu rzeki Huangpu. Dzielnica ta posiada status specjalnej strefy ekonomicznej. Posiada również międzynarodowe lotnisko, które połączone jest z miastem super szybką koleją magnetyczną zwaną Maglev rozwijającą prędkość 431 km/h.

Szanghaj – prawdziwa Perła Wschodu

Szanghaj

Szanghaj to miasto, na które czekałem z ogromną niecierpliwością. Była środa rano gdy opuszczaliśmy Zhengzhou. Podróż do Szanghaju odbywaliśmy oczywiście pociągiem. Do przejechania było blisko 1000 km i o godzinie 15.38 wjechaliśmy na dworzec Shanghai Hongqiao. Dojazd metrem do centrum gdzie mieliśmy zarezerwowane noclegi zajął nam około 20 min. Nasz hotelik znajdował się przy głównej ulicy handlowej Szanghaju, słynnej Nanjing Road. Dość szybko ogarnęliśmy się po podróży i prawie błyskawicznie byliśmy już na ulicy gotowi do przyjmowania zachwytu jakiego dostarcza to megamiasto. Planując podróż do Chin miałem dylemat ile czasu przeznaczyć na pobyt w Szanghaju. Teraz to już wiem, że 4 dni to stanowczo za mało… będzie więc pretekst, żeby tu wrócić 🙂

Posted in Travel Tagged , , , , , , , , , , , , , |

Shaolin – spełnienie marzeń z dzieciństwa

Shaolin fb (1 of 1)Wczorajsze długie, wieczorne dyskusje na ulicach Zhengzhou nie przeszkodziły nam we wczesnej wtorkowej pobudce. Już o godzinie 7.30 byliśmy na dworcu oczekując autobusu, który miał nas zawieść bezpośrednio do Dengfeng. Naszym celem na ten dzień był bowiem słynny Klasztor Shaolin ( 少林寺). Autobus jeżdżący na linii turystycznej miał zawieść nas pod sam klasztor i nie było zagrożenia, że spotka nas jakaś dziwna niespodzianka. Bilet kosztował 28 CNY czyli około 16zł. Autobusy wyjeżdżały z głównego dworca co 30 minut. Wyruszyliśmy punktualnie o 8 godzinie. Po blisko 2 godzinach jazdy dotarliśmy na główny parking przed wejściem do parku, w którym znajdował się słynny Klasztor Shaolin.

Posted in Travel Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , |

Mark Knopfler – Koncert

Mark Knopfler blog (23 of 31)

Mark Knopfler zagrał z zespołem na koncercie w Krakowie w Tauron Arena 13 lipca 2015. Był to mój pierwszy koncert Marka. Tak naprawdę to kilka dni wcześniej dowiedziałem się, że będę miał szczęście zobaczyć to widowisko. Kumpel zadzwonił i zaproponował wspólny wyjazd do Krakowa. Długo się nie zastanawiałem… :). Może będzie to czytał więc skorzystam z tej okazji i jeszcze raz podziękuję jemu i jego żonie – bo to właściwie Agnieszka zakupiła bilety i niestety nie mogła pojechać – Aga i Bogdan wielkie, wielkie dzięki !!! Był to dla mnie również pierwszy koncert w nowej krakowskiej Tauron Arenie. Obiekt robi wrażenie i jest obecnie największą halą w Polsce mieszcząc 15.000 ludzi. Pod tym względem naprawdę nie mamy się czego wstydzić gdyż mamy w kraju już wiele takich obiektów na światowym poziomie. Ja zauważam to po ilościach koncertów, które odbywają się u nas. Praktycznie wszystkie gwiazdy i nie tylko światowe odwiedzają nas kraj. Jako wielbiciel muzyki i koncertów jestem z tego powodu bardzo zadowolony i przyznaje się, że czasami nie nadążam :).  Nic tylko się cieszyć.

Posted in Music Tagged , , , , , , , |

Zhengzhou – odmienność miasta na prowincji

Zhengzhou blog (1 of 1)

W poniedziałek wcześnie rano opuściliśmy hotel udając się na dworzec kolejowy Pekin Zachód. Stamtąd o godzinie 10.00 odjeżdżał nasz pociąg do Zhenhgzhou. Chińskie dworce kolejowe to ogromne budynki. Żeby wejść do środka trzeba okazać swój bilet oraz paszport, no i oczywiście przejść kontrolę bagażu. Każdy peron ma swoją indywidualną poczekalnie i tam pasażerowie oczekują na swój pociąg. Około 10 minut przed odjazdem pociągu otwierają się bramki (podobnie jak na lotnisku) i podróżni skanując kolejny raz swój bilet wchodzą na peron wsiadając od razu do pociągu. Wszystko przebiega dość sprawnie. Charakterystyczny jest tu pośpiech Chińczyków, którzy nie wiadomo czemu biegną pchając się jeden przed drugim. Dziwne to było i śmieszne, dla mnie niezrozumiałe, gdyż każdy miał przecież swoją wyznaczoną miejscówkę. Pociąg ruszył punktualnie o 10 godzinie. Mieliśmy do pokonania odległość 700km a podróż miała trwać zaledwie 2,5 godziny.

Posted in Travel Tagged , , , , , , , , , , |

Świątynia Lamy – pokój i harmonia buddyzmu

Lama Temple blog

Po sobotnim obfitym i aktywnym wieczorze niedzielny poranek wydawał się trwać dość krótko. Tak właśnie, pospaliśmy trochę dłużej i dopiero około 13 godziny wyszliśmy z hotelu. Jutro wyjeżdżaliśmy już do prowincji Henan i nasz plan na niedzielę był raczej luźny. Chcieliśmy odwiedzić najpiękniejsze w Pekinie miejsce kultu buddyzmu tybetańskiego czyli Świątynia Lamy zwana również Świątynią Harmonii i Pokoju (Yonghegong 雍和宫 – Yonghe Lamasery / Lama Temple). Do świątyni mieliśmy zaledwie kilka przystanków metrem, także bardzo szybko dotarliśmy na miejsce. Po okolicy widać było, że miejsce to jest ważnym punktem dla wszystkich odwiedzających Pekin. Zatłoczone ulice, grupy wycieczkowe w charakterystycznych jednakowych czapkach z daszkiem, autokary oraz sklepy z pamiątkami.

Posted in Travel Tagged , , , , , , , , , , , , |

Wielki Mur Chiński – potęga historii

Mur chinski (1 of 1)-3 W okolicach Pekinu jest wiele miejsc, w których można zobaczyć Wielki Mur Chiński. Najbardziej popularnym a zarazem najbardziej zatłoczonym miejscem jest Badaling. Z tego powodu zdecydowałem się odwiedzić inne miejsce a mianowicie Mutianyu. Położone około 90km na północ od Pekinu jest miejscem mniej uczęszczanym prze turystów. Przemieszczając się po Chinach  korzystaliśmy wyłącznie z transportu publicznego. Jeszcze w trakcie planowania szczegółów podróży wyszukałem w internecie właściwe połączenia autobusowe w stronę Mutianyu. Autobusy wyjeżdżały z pekińskiego dworca autobusowego Dongzhimen. Dotarliśmy tam metrem około godziny 7.30. Dworzec ten był o tyle dziwny, że znajdował się w środku ogromnego budynku.

Posted in Travel Tagged , , , , , , , , , |

Pekin – nocne kolory ulicy Wangfujing

Street colour FB link (1 of 1)-5

Po wyjściu z Zakazanego Miasta zostałem zaatakowany przez wszelkiego rodzaju handlarzy, którzy proponowali praktycznie wszystko. Nawet ciężko było się od nich uwolnić. Jeden mocarz sprzedający albumy przeszedł ze mną chyba 3oom zanim zrozumiał że nic nie kupię. Wcale się im nie dziwię bo turysta spoza Chin to dla nich najlepszy interes a żyć przecież trzeba. Po przejściu spacerkiem kilku kilometrów, posiłkując się schłodzonym piwkiem dotarłem do hostelu gdzie po krótkim odpoczynku wyruszyłem w stronę ulicy Wangfujing .  Nadchodził zmierzch, a ulice które przemierzałem zaczynały wyglądać zupełnie inaczej. Pokazało się całe mnóstwo kolorów. Witryny sklepowe, kolorowe neony na elewacjach oraz dodatkowe oświetlenie zupełnie zmieniły otoczenie.

Posted in Travel Tagged , , , , , , , , , , , |

Zakazane Miasto – poczuć się jak chiński cesarz.

Pekin - zakazane miasto 1 (1 of 1)

Pierwsza noc w Pekinie była dla mnie bardzo krótka. Spałem zaledwie 4 godziny. Wcześnie rano udałem się do pobliskiego sklepu żeby kupić coś na śniadanie. Zwykła wizyta w sklepie stała się dla mnie wyzwaniem, gdyż prawie wszystko na półkach sklepowych było dla mnie zagadką. Nie zastanawiałem się jednak długo i zakupiłem (jak się później okazało) mój chiński zestaw śniadaniowy czyli: słodkie bułeczki, pomidorki oraz kilka jogurtów 🙂 . Przed sklepem całkiem spora grupa Chińczyków, dość głośno prowadziła poranne rozmowy… naprawdę nie miałem pojęcia o czym rozmawiają. Szybko wróciłem do hotelu, obudziłem moich towarzyszy podróży, zjedliśmy śniadanie a następnie zwarci i gotowi wyruszyliśmy w miasto zwiedzać Pekin.